Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

Προσκυνηματική εκδρομή στο Μετόχι
του Αγίου Νικολάου της Μονής Βατοπαιδίου στο Πόρτο Λάγος (2014)

Μας αξίωσε και φέτος ο Άγιος Νικόλαος να βρεθούμε στη γιορτή του στο Πόρτο Λάγος στην Ξάνθη.

Ο Άγιος των θαλασσών και των λιμνών, ο Άγιος των νερών, που γιορτάζει στις 6 Δεκεμβρίου, τιμάται με μεγάλη κατάνυξη κάθε χρόνο στο Μετόχι της Μονής Βατοπαιδίου στο Πόρτο Λάγος.

Φτάσαμε στη Θεσσαλονίκη το βράδυ της Πέμπτης, 4 Δεκεμβρίου 2014. Από το αεροδρόμιο πάμε απευθείας προς το Δήμο Βερροίας. Περνάμε την αρχαία Βεργίνα με τους απαράμιλλους θησαυρούς της γης της και φτάνουμε σε ένα χωριό που λέγεται Παλατίτσια Βεργίνας, που  ήδη έχει ντυθεί τα γιορτινά του.
Ιερά Μονή Αγίων Πάντων

Από εδώ ξεκινά ένας χωματόδρομος κι ανεβαίνει στο βουνό. Παρόλο που είναι ένα βροχερό βράδυ, μπροστά μας αποκαλύπτεται ένα θαυμάσιο φυσικό τοπίο με λογής-λογής δέντρα, ρυάκια, γεφυράκια, αλλά κι απότομες επικίνδυνες στροφές που κάνουν το λεωφορείο μας να γλιστρά σε κάποιες στροφές. Σε μια περίπτωση κάναμε την προσευχή μας.

Δυσανασχετήσαμε για την ταλαιπωρία. Θα προτιμούσαμε να ξεκουραζόμαστε στο ξενοδοχείο, παρά να διακινδυνεύουμε μέσα στην άγρια νύχτα.

Μόλις όμως φτάσαμε στη Μονή των Αγίων Πάντων κι αντικρίσαμε τις μοναχές, όλα ξεχάστηκαν. Τα πρόσωπά τους έλαμπαν από γλυκύτητα και καλοσύνη.

Μας υποδέχτηκαν με πολλή αγάπη.

Πρώτα, προσκυνήσαμε στην εκκλησία, όπου οι μοναχές με τις αγγελικές φωνές τους έψαλλαν την παράκληση προς την Παναγία,

κι ύστερα μας οδήγησαν στην τραπεζαρία όπου μας περίμενε ένα πλούσιο δείπνο: φασολάκι γιαχνί, ντοματοκεφτέδες, σαλάτα, αλλά κι ένα υπέροχο νηστίσιμο τσιζ κέικ, που με έβαλε σε μεγάλο πειρασμό, και το απόλαυσα. Ήταν από τα πιο όμορφα γλυκά που έχω δοκιμάσει.
Πλατύφυλλο φασολάκι γιαχνί
Ντοματοκεφτέδες
Οι σαλάτες και το υπέροχο γλυκό

Γνωρίζοντας τις μοναχές, ανακαλύψαμε πως τέσσερις, από τις έντεκα που είναι συνολικά, κατάγονται από την Κύπρο. Δυο αδελφές είναι από την Αγία Νάπα και μια από τη Λύση
Η αδελφή του Γέροντα Εφραίμ πρεσβυτέρα Χρυστάλλα Στεφάνου,
οι κόρες της Κυριακή και Αθανασία με τη μικρή Χρυσταλλία
και η συμπεθέρα της Ειρήνη Χατζημιχαήλ
Την ώρα του γλυκού, κάποιες από αυτές μας έψαλλαν ύμνους και μας τραγούδησαν θρησκευτικά τραγούδια με τις αγγελικές φωνές τους. Πραγματική αγωγή της ψυχής, γνήσια και όμορφη ψυχαγωγία που μας μάγεψε.
Οι μοναχές που ψάλλουν
Στη συνέχεια, η ηγουμένη της Μονής,  η Γερόντισσα Χριστοδούλη, απόφοιτος της Φιλοσοφικής και του Παιδαγωγικού Τμήματος των Επιστημών της Αγωγής, μας μίλησε τόσο γλυκά και με τόση ευφράδεια που μας καθήλωσε, και δεν τη χορταίναμε. Πόσο χαριτωμένα ήταν τα λόγια της! Θεόπνευστα!
Μαζί με την ηγουμένη, Γερόντισσα Χριστοδούλη
Προσωπικά, είχα την ευκαιρία να της μιλήσω και να βιώσω και από κοντά την αγάπη που εμφωλεύει στην καρδιά της. Γι’ αυτή τη νεαρή ηγουμένη ταιριάζει πολύ το «Οία η μορφή, τοιάδε και η ψυχή» που έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες. Ένα πρόσωπο ήλιος που εξακτινώνει το φως του και καταυγάζει τους γύρω του. Τους γεμίζει θαλπωρή και αγάπη.
Στο αρχονταρίκι για το τσάι
Μετά το δείπνο, μας πρόσφεραν τσάι και γλυκά στο αρχονταρίκι της Μονής. Δεν θέλαμε να φύγουμε. Η ταλαιπωρία της ανάβασης μέχρι τη Μονή ξεχάστηκε. Αποζημειωθήκαμε με αυτή την όμορφη εμπειρία. Στις μία μετά τα μεσάνυκτα, αποχαιρετήσαμε τις αδελφές, παίρνοντας και την ευλογία μας, μια εικονίτσα των Αγίων Πάντων.

Η εγκαρδιότητα με την οποία μας φιλοξένησαν και η αγάπη που ξεχείλιζε από τα πρόσωπά τους  μας έκαναν να τις αγαπήσουμε και να θέλουμε να ξαναπάμε σ’ αυτό το όμορφο μοναστήρι πάνω στο βουνό που αποπνέει ορθόδοξη πνευματικότητα.

Στις τρεις τα ξημερώματα φτάσαμε στο ξενοδοχείο Ρόγιαλ έξω από τη Θεσσαλονίκη, ένα πολύ όμορφο ξενοδοχείο με υπέροχη θέα στον Θερμαϊκό κόλπο, που, επειδή ο ιδιοκτήτης του είναι πνευματικό παιδί του Γέροντα Εφραίμ, μας χρεώνει το ένα τέταρτο της κανονικής τιμής.
Ξενοδοχείο Ρόγιαλ

Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου 2014

Μετά το πρόγευμα, γύρω στις 11 π.μ., ξεκινήσαμε για το Πόρτο Λάγος, με έναν σταθμό κάπου στο μέσο της διαδρομής για καφέ. Φτάσαμε στο Πόρτο Λάγος στις 2μ.μ. και κατευθυνθήκαμε στο λιμάνι, όπου ένας καλός φίλος της Μονής Βατοπαιδίου έχει εστιατόριο, και μας περιποιείται ιδιαιτέρως.
Το λιμάνι στη λίμνη Βιστωνίδα στο Πόρτο Λάγος
Λίγη ξεκούραση μετά το γεύμα και στις 4 και μισή φτάνουμε στο Μετόχι του Αγίου Νικολάου στη Λίμνη Βιστωνίδα. Φίλες που πρώτη φορά πήγαν μαζί μου εντυπωσιάστηκαν από το θέαμα και σαγηνεύτηκαν από την τόση ομορφιά του τοπίου. Δυο εκκλησίες κτισμένες σε δυο μικρά νησάκια μέσα στη λίμνη με μια γέφυρα στο μέσο να τα ενώνει.
Το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου

Πρώτα είδαμε τους αγαπημένους μας μοναχούς και τους δώσαμε τα καλούδια που τους ετοιμάσαμε. Ύστερα προσκυνήσαμε και στις δυο εκκλησίες τον Άγιο Νικόλαο και την Παναγία την Παντάνασσα. Ο Γέροντας εξομολογούσε κόσμο σε ένα δωματιάκι στην Παναγία την Παντάνασσα.
Ο Γέροντας Εφραίμ
Μόλις ξεκίνησε ο εσπερινός είδαμε και τον Γέροντά μας να μπαίνει στον ναό. Η συγκίνησή μας, όπως κάθε φορά, δεν κρύβεται. Η λειτουργία με τον Γέροντα έχει μια άλλη μαγεία. Μιλά αλλιώς στην καρδιά μας. Σαν να μεταφερόμαστε σε άλλες σφαίρες, πιο πνευματικές. Οδηγούμαστε σε ανάταση ψυχής! Μεταρσιωνόμαστε!

Δεν περιγράφεται με λόγια το συναίσθημα που νιώθεις μέσα σε αυτή την κατανυκτική ατμόσφαιρα. Δάκρυα βρέχουν το πρόσωπό μας. Δάκρυα συγκίνησης και χαράς, κυρίως την ώρα που ο Γέροντας μας απευθύνει λόγια αγάπης και παραμυθίας.
Ο Γέροντας Εφραίμ με τον μοναχό Ελισσαίο,
γιο της αδελφής του Χρυστάλλας πρεσβυτέρας

Για πρώτη φορά φέτος είχαμε μαζί μας, εκτός από τα πνευματικά παιδιά του Γέροντα Εφραίμ από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, και ομάδα από τη Ρουμανία αλλά και από τη Ρωσία. Η πίστη αυτών των ανθρώπων πρέπει να μας εμπνέει!
Ο πατήρ Νύφων με ιερέα της Ξάνθης

Στη συνέχεια, ακολούθησε υπό βροχήν η λιτάνευση της εικόνας του Αγίου Νικολάου και η αρτοκλασία, με τη μνημόνευση δεκάδων ονομάτων. Εδώ οι άρτοι τους μοιάζουν με τσουρέκια στη γεύση, και κόβουν και μεγάλα κομμάτια.

Με το πέρας του εσπερινού, ακολούθησε το καθιερωμένο κέρασμα στο αρχονταρίκι, ένα ωραίο γλυκό κανταφι με επικάλυψη μαύρης σοκολάτας και λικέρ.
Μαζί με τον Γέροντα Εφραίμ ιερείς της Ξάνθης
και στα δεξιά ο κ. Ηρόδοτος με τον χαριτωμένο  γιο του Νικόλα
Ο Γέροντας δοκιμάζει κολοκοτή που του ετοιμάσαμε
από την Κύπρο

Κι εδώ ο Γέροντας μας απηύθυνε λόγο πατρικό, μέσα σε ευφρόσυνη ατμόσφαιρα, αλλά έδωσε και στην κάθε οικογένεια, όπως κάθε χρόνο, το ημερολόγιο του 2015, που είναι αφιερωμένο στα εικοσάχρονα της έκδοσής του. Είναι μια πραγματικά μνημειώδης έκδοση που ανατρέχει στην εικοσαετή παρουσία του Ημερολογίου με πολλές εικόνες.
Ο Γέροντας Εφραίμ με την αδελφή του Χρυστάλλα
και την εγγονούλα της
Εκείνο που ξεχώρισε φέτος είναι ότι μαζί μας στην ομάδα των πενήντα περίπου προσκυνητών από την Κύπρο ήταν και το πρώτο εγγονάκι της αδελφής του Γέροντα, της πρεσβυτέρας Χρυστάλλας Στεφάνου, το οποίο χαροποίησε τον Γέροντά μας με τα κεφάκια και τα σκέρτσα του.

Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου 2014

Ξημέρωσε η μέρα της γιορτής του Αγίου Νικολάου. Μαζί μας και ο Μητροπολίτης Ξάνθης κ. Παντελεήμονας ο οποίος επιδαψίλευσε τις πατρικές του νουθεσίες προς το πολυπληθές εκκλησίασμα. Σήμερα βρέχει καταρρακτωδώς. Νικολοβάρβαρα είπαμε.
Ο Μητροπολίτης Ξάνθης κ. Παντελεήμων

Στο αρχονταρίκι, μετά τη Θεία λειτουργία και τη Λιτάνευση της Εικόνας του Αγίου Νικολάου, και πάλι η ίδια ευφρόσυνη ατμόσφαιρα. Νέα κεράσματα και από τη Μονή αλλά και από ευλαβείς φίλες που ετοίμασαν, όπως κάθε φορά, πολύ εύγευστα γλυκά και λαχταριστές πίτες.
Ο Μητροπολίτης Ξάνθης κ. Πανελεήμων δίπλα στον Γέροντα Εφραίμ

Με την ευλογία του Γέροντά μας αναχωρούμε για την Αλεξανδρούπολη, όπου μας περιμένει ο Μητροπολίτης Άνθιμος για να μας προσφέρει το γεύμα με την ευκαιρία της γιορτής του πολιούχου Αγίου της πόλης του. Ο Άγιος Νικόλαος είναι η πρώτη εκκλησία που έχτισαν οι κάτοικοι της πόλης αυτής με τα ίδιά τους τα χέρια, όταν ακόμη ζούσαν σε καλύβες, όταν ήρθαν εδώ να κτίσουν την πόλη τους από τον Αίνο.

Η βροχή συνεχίζεται σχεδόν όλη τη μέρα. Περνάμε από τον κεντρικό δρόμο της Αλεξανδρούπολης και μαζί μας για να μας συνοδεύσει αλλά και να μας ξεναγήσει είναι και ο Καθηγητής Παθολογίας και Νεφρολογίας της Ιατρικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Ηλίας Θώδης, με την εγκαρδιότητα, την ευγένεια και την ευπροσηγορία του.
Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ,Άνθιμος απευθύνει πατρικές ευχές

Ο Μητροπολίτης Άνθιμος μας περίμενε στο Γηροκομείο της πόλης το οποίο φροντίζει η Μητρόπολη. Συνδαιτημόνες του ήταν και ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, που προηγουμένως για 30 χρόνια ήταν Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, ο Μητροπολίτης Συληβρίας(Ανατολικής Θράκης) που έχει την έδρα του στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, μια που η Μητρόπολή του ανήκει στη σημερινή Τουρκία, και ο Ηγούμενος της Μονής Εσφιγμένου του Αγίου
Όρους.

Τα τραπέζια ήταν στρωμένα από το προσωπικό του Γηροκομείου που μας εντυπωσίασε με την αβραμιαία φιλοξενία του. Το κύριο πιάτο ήταν ψάρι ολόφρεσκο από τη θάλασσά τους. Για γλυκό μάς είχαν κυδωνόπαστο και εκμέκ κανταφι.

Μας καλωσόρισαν με πολλή αγάπη και οι δύο Μητροπολίτες, ο πρώην και ο νυν Αλεξανδρουπόλεως, ο οποίος, όπως μας είπε, είναι πνευματικό παιδί του Θεσσαλονίκης. Τέλος, μας έδωσαν και το δώρο μας-διάφορα βιβλιαράκια και ψηφιακούς δίσκους- και φωτογραφήθηκαν μαζί μας.
Μαζί με τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο

Μαζί με τον Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως κ.Άνθιμο
και τον Καθηγητή της Ιατρικής κ. Ηλία Θώδη
Νεαροί και νεαρές της ομάδας μας ψάλλουν τα κάλαντα

Κατευχαριστημένοι από τη φιλοξενία τους, κατευθυνθήκαμε για το μοναστήρι της Παναγίας του Έβρου στη Μάκρη, ένα χωριό λίγο έξω από την πόλη, προς την Κομοτηνή. Εμείς με τον σύζυγο και τον γιο  μου είχαμε ξαναπάει λίγα χρόνια πριν, και μάλιστα οι μοναχές μας εικονογράφησαν και μια ωραία εικόνα του Αποστόλου Ανδρέα.

Στη Μονή της Παναγίας του Έβρου μάς κέρασαν καφεδάκι και κουλουράκια, και μάς καλωσόρισε η ηγουμένη η οποία στη συνέχεια μας ξενάγησε στη Μονή. Μας έκανε εντύπωση η Παναγία η Τριχερούσα, με τα τρία χέρια, όπως και η εικόνα του Χριστού, την οποία εικονογράφησε μια μοναχή με βάση τις οδηγίες του μακαριστού πατρός Παϊσίου, έτσι όπως είδε τον Χριστό σε μια πνευματική του κατάσταση.
Εκκλησάκι της Παναγιάς της Τριχερούσας

Παναγιά η Τριχερούσα

Εικόνα του Χριστού

Πίσω φαίνεται ο νέος ναός που κτίζεται, ο οποίος σχηματίζει ένα τρίγωνο
με την Αγία Σοφία της Πόλης και τον Άγιο Δημήτριο της Θεσσαλονίκης
Μαζί με την αγαπημένη μου φίλη Χρυστάλλα,
μικρότερη αδελφή του Γέροντα Εφραίμ

Αργά το απόγευμα φτάσαμε στο Πόρτο Λάγος και προλάβαμε το απόδειπνο στον Άγιο Νικόλαο. Όλο το βράδυ καθόμασταν στην εκκλησία της Παντάνασσας μέχρι τις 1π.μ. για να μας εξομολογήσει ο Γέροντάς μας.

Κυριακή, 7 Δεκεμβρίου 2014

Ο χορός των βατοπαιδινών πατέρων με τον πατέρα Μάξιμο επικεφαλής

Ο πατήρ Ελισσαίος

Μυσταγωγική Θεία Λειτουργία. Κήρυγμα από τον Γέροντα Εφραίμ και Θεία Κοινωνία. Μόλις έφτασα μπροστά στο Άγιο Ποτήριο, με τύλιξαν οι λυγμοί. Δέος με κατέλαβε. Συγκλονίστηκα!
Η κοπέλα που φωτογραφίζει είναι η φίλη μας
από τη Ρουμανία

Μετά στον καφέ στο αρχονταρίκι φάγαμε μια πολύ ωραία πίτα που ετοίμασε μια χρυσοχέρα νοικοκυρά της Θράκης, όπως μόνο αυτές οι γυναίκες ξέρουν να τις φτιάχνουν. Στη συνέχεια, ψωνίσαμε βιβλία, αλλά και όμορφα πράγματα που ετοιμάζουν οι μοναχοί, όπως εικόνες, πορτοφολάκια, αλοιφές κ.ά.

Στις 1μ.μ. αποχαιρετήσαμε τους μοναχούς και τον Γέροντά μας και ξεκινήσαμε για τη Θεσσαλονίκη. Στον δρόμο κάναμε στάση για φαγητό στην ψαροταβέρνα «Μάκης» κοντά στην Αμφίπολη, από τον παλαιό δρόμο. Και εδώ μας περιποιήθηκαν δεόντως, γιατί κι αυτοί αγαπούν τον Γέροντά μας.

Το πιάτο μου με σαλάτα και ψαράκια

Θέλαμε πολύ να επισκεφθούμε ξανά τον τάφο του Γέροντα Παϊσίου, αλλά φτάσαμε αργά στη Θεσσαλονίκη και έπρεπε να πάμε στο αεροδρόμιο για την επιστροφή μας στην Κύπρο.

Το νέο κιόσκι απέναντι από την εκκλησία της Παναγίας της Παντάνασσας

Καταληκτικά, η εκδρομή μας στο Πόρτο Λάγος ήταν ένα τετραήμερο μυσταγωγίας και προσευχής, ανάτασης και ενδοσκόπησης. Ένα τετραήμερο κοντά στον Θεό! Μια πνευματική πανδαισία! Ευχαριστούμε τον Γέροντά μας και τους μοναχούς της Μονής Βατοπαιδίου για την υπέροχη εμπειρία που βιώσαμε στο Μετόχι του Αγίου Νικολάου στο Πόρτο Λάγος!